Eerste MAN eTruck samen met Duvenbeck ingezet voor emissievrije logistiek bij Volkswagen

    Met de overhandiging van de eerste MAN eTruck aan de Duvenbeck Group bereikt MAN Truck & Bus een nieuwe mijlpaal in de elektrificatie van het goederentransport. De eTGX Low Deck, die speciaal is afgestemd op de laadvolume-eisen die in de autologistiek worden gesteld, gaat de fabriekslogistiek van Volkswagen bijzonder milieuvriendelijk laten verlopen. Volgens de intentieverklaring die door beide partijen is ondertekend, is Duvenbeck voornemens om in 2026 maximaal 120 exemplaren van de MAN eTGX in gebruik te hebben genomen. Duvenbeck gaat de MAN eTrucks inzetten in verschillende gebieden in de vrachtvervoerregio Rijn-Ruhr en de Benelux als onderdeel van de fabriekslogistiek van Volkswagen.

    “Met de Low-Deck trekker heeft MAN een truck ontwikkeld die perfect is afgestemd op de eisen die in de auto-industrie worden gesteld. Geen enkele andere in serie geproduceerde elektrische trekker kan trailers met een binnenhoogte van drie meter trekken. Dit maakt hem tot de ideale keuze voor transporten met hoge volumes”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales & Customer Solutions Officer bij MAN Truck & Bus. “We zijn blij dat we met Duvenbeck en Volkswagen twee sterke partners aan onze zijde hebben die ons helpen deze innovatie in de praktijk van alledag in te zetten.”

    Duvenbeck: partner voor groene logistiek

    Duurzaamheid is al jaren een centraal element in de bedrijfsstrategie van Duvenbeck. Met het initiatief ‘Green Logistics’ richt het bedrijf zich op emissiearme transportoplossingen. “De MAN eTruck is een belangrijke stap in de richting van emissievrije logistiek. Met deze truck kunnen we voldoen aan de eisen van onze klanten en tegelijkertijd het milieu beschermen. Duurzaamheid is iets waar we ons dagelijks mee bezighouden”, zo benadrukt Bernd Reining, Senior Director Procurement bij Duvenbeck. Duvenbeck implementeert voortdurend maatregelen om de energie-efficiëntie te optimaliseren en het gebruik van hulpbronnen te verminderen. Daartoe behoren de toepassing van alternatieve aandrijfsystemen, de vermindering van het aantal ritten met lege vrachtwagens en innovatieve laadconcepten. De inzet van de MAN eTruck levert een verdere bijdrage aan het minimaliseren van de CO₂-emissies in de toeleveringsketen.

    Milieuvriendelijke logistiek voor Volkswagen

    Duvenbeck gaat de MAN eTruck in de toekomst inzetten voor de bevoorrading van de fabrieken van Volkswagen. Simon Motter, hoofd logistiek bij de Volkswagen Groep, onderstreept het belang van het project. “Onze partner Duvenbeck zet een gedurfde stap voorwaarts: de MAN eTrucks worden voor het eerst ingezet in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Dit getuigt van het feit dat deze technologie geschikt is voor dagelijks gebruik en ook qua kosten interessant is. De inzet van MAN eTrucks maakt deel uit van het goTOzero impact logistiekprogramma, waarmee Volkswagen de weg is ingeslagen naar een consequent klimaatvriendelijke logistiek. Op de lange termijn is het gebruik van elektrische trucks een belangrijkste manier om de CO2-uitstoot in het wegtransport te verminderen. Waar het inzetten van treinen die op groene stroom rijden - iets waar we vanuit strategisch oogpunt prioriteit aan geven - niet mogelijk is door bijvoorbeeld het ontbreken van goede spoorverbindingen, wordt de voorkeur gegeven aan BEV-trucks die op groene stroom rijden. In het multimodale concept worden de verschillende vervoersmiddelen ingezet op basis van hun sterke punten: treinen voor lange afstanden, emissievriendelijke trucks voor korte en middellange afstanden.”

    Technologische innovatie

    De MAN eTGX Low Deck is een pionier in zijn segment, met een schotelhoogte van slechts 950 mm, een zeer korte wielbasis van 3,75 meter en evengoed een maximale batterijcapaciteit. Daarmee biedt hij een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dit maakt dit model perfect geschikt voor de inzet in de logistiek voor de auto-industrie, waar een maximaal laadvolume met een binnenhoogte van maximaal drie meter belangrijker is dan hoge laadgewichten. Dankzij het modulaire batterijconcept met keuze uit vier, vijf of zes batterijpakketten en een vermogen van 449 of 544 pk kan het model optimaal worden aangepast aan elke transporttaak. Naast de standaard CCS-laadtechnologie (met een maximaal laadvermogen van 375 kW) is de truck ook leverbaar met laadtechnologie volgens de nieuwe MCS-standaard, met een laadvermogen van maximaal één megawatt. Daarmee kan nog sneller tussentijds worden geladen tijdens de rijpauze van de chauffeur.

    Transportbedrijven profiteren bij de overstap naar elektromobiliteit ook van de 360 graden eMobility Consulting-service van MAN, met klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de vereisten voor de laadinfrastructuur. Het dienstenaanbod van MAN omvat daarnaast de levering van de laadinfrastructuur via partnerships met de leveranciers hiervan. Verder zijn er, net als bij conventioneel aangedreven trucks, servicecontracten en financieringsoplossingen beschikbaar die specifiek zijn afgestemd op elektrische mobiliteit, evenals tal van digitale diensten specifiek voor de nieuwe elektrische trucks. Voorbeelden hiervan zijn de MAN eReadyCheck - waarmee klanten kunnen controleren of hun leveringsroutes volledig elektrisch afgelegd kunnen worden - en de MAN Charge & Go laadservice inclusief laadpas, die een eenvoudige, geconsolideerde laadplanning en facturatie voor internationale routes mogelijk maakt.

    Uit MAN

    Geplaatst op maandag 30 december 2024
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    Boekweit Transport breidt wagenpark uit met krachtige Scania R560
    Geplaatst 24/04/2025
    Boekweit Transport uit het Noord-Brabantse Lieshout heeft recent een nieuwe Scania R560 8x2*6 naloopas bakwagen met autolaadkraan in gebruik genomen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Voor DLG is de MAN TGX het meest geschikt
    Geplaatst 24/04/2025
    De Daily Logistics Group, oftewel DLG, ontvangt binnenkort de laatste van twintig nieuwe MAN TGX trekkers. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Drie nieuwe IVECO trekkers de weg op bij Nieboer Transport, Wegman Transport en Ronald Sijpkes
    Geplaatst 15/04/2025
    In de afgelopen weken hebben we met trots drie nieuwe IVECO trekkers mogen afleveren aan drie verschillende transporteurs, elk met hun eigen unieke wensen en toepassingen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    DAF Trucks erkent zijn best presterende leveranciers
    Geplaatst 15/04/2025
    Met zijn uitgebreide Supplier Performance Management (SPM) programma evalueert DAF doorlopend de prestaties van zijn leveranciers op het vlak van productontwikkeling, operationele activiteiten en aftersales-ondersteuning. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Nieuwe Generatie DAF nu ook op B100 biodiesel
    Geplaatst 7/04/2025
    Belangrijke uitbreiding voor transporteurs die inzetten op duurzaamheid. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Kaatee Transport koopt twee Scania’s 770S V8 uitgerust voor LZV
    Geplaatst 5/04/2025
    Bloemen- en plantenvervoerder Kaatee Transport BV uit Amstelveen nam deze maand twee nieuwe Scania 770S 6x2 bakwagens in gebruik. ...
    Lees het volledige blogbericht
    50 jaar wereldwijde geschiedenis in het personenvervoer onder de vlag van IVECO
    Geplaatst 3/04/2025
    Dit jaar viert IVECO haar 50-jarig bestaan. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Epic Shelters viert 10-jarig jubileum en groeit door met IVECO
    Geplaatst 26/03/2025
    Om de logistiek in de zomermaanden zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, beschikt Epic Shelters over een complete vloot van IVECO-voertuigen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Fleet News Awards bekroont DAF XB-serie tot ‘Best Truck’
    Geplaatst 21/03/2025
    De Nieuwe Generatie DAF XB is uitgeroepen tot 'Best Truck' in het lichte distributie segment. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes
    Geplaatst 20/03/2025
    Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes. ...
    Lees het volledige blogbericht