Eerste MAN eTruck samen met Duvenbeck ingezet voor emissievrije logistiek bij Volkswagen

    Met de overhandiging van de eerste MAN eTruck aan de Duvenbeck Group bereikt MAN Truck & Bus een nieuwe mijlpaal in de elektrificatie van het goederentransport. De eTGX Low Deck, die speciaal is afgestemd op de laadvolume-eisen die in de autologistiek worden gesteld, gaat de fabriekslogistiek van Volkswagen bijzonder milieuvriendelijk laten verlopen. Volgens de intentieverklaring die door beide partijen is ondertekend, is Duvenbeck voornemens om in 2026 maximaal 120 exemplaren van de MAN eTGX in gebruik te hebben genomen. Duvenbeck gaat de MAN eTrucks inzetten in verschillende gebieden in de vrachtvervoerregio Rijn-Ruhr en de Benelux als onderdeel van de fabriekslogistiek van Volkswagen.

    “Met de Low-Deck trekker heeft MAN een truck ontwikkeld die perfect is afgestemd op de eisen die in de auto-industrie worden gesteld. Geen enkele andere in serie geproduceerde elektrische trekker kan trailers met een binnenhoogte van drie meter trekken. Dit maakt hem tot de ideale keuze voor transporten met hoge volumes”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales & Customer Solutions Officer bij MAN Truck & Bus. “We zijn blij dat we met Duvenbeck en Volkswagen twee sterke partners aan onze zijde hebben die ons helpen deze innovatie in de praktijk van alledag in te zetten.”

    Duvenbeck: partner voor groene logistiek

    Duurzaamheid is al jaren een centraal element in de bedrijfsstrategie van Duvenbeck. Met het initiatief ‘Green Logistics’ richt het bedrijf zich op emissiearme transportoplossingen. “De MAN eTruck is een belangrijke stap in de richting van emissievrije logistiek. Met deze truck kunnen we voldoen aan de eisen van onze klanten en tegelijkertijd het milieu beschermen. Duurzaamheid is iets waar we ons dagelijks mee bezighouden”, zo benadrukt Bernd Reining, Senior Director Procurement bij Duvenbeck. Duvenbeck implementeert voortdurend maatregelen om de energie-efficiëntie te optimaliseren en het gebruik van hulpbronnen te verminderen. Daartoe behoren de toepassing van alternatieve aandrijfsystemen, de vermindering van het aantal ritten met lege vrachtwagens en innovatieve laadconcepten. De inzet van de MAN eTruck levert een verdere bijdrage aan het minimaliseren van de CO₂-emissies in de toeleveringsketen.

    Milieuvriendelijke logistiek voor Volkswagen

    Duvenbeck gaat de MAN eTruck in de toekomst inzetten voor de bevoorrading van de fabrieken van Volkswagen. Simon Motter, hoofd logistiek bij de Volkswagen Groep, onderstreept het belang van het project. “Onze partner Duvenbeck zet een gedurfde stap voorwaarts: de MAN eTrucks worden voor het eerst ingezet in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Dit getuigt van het feit dat deze technologie geschikt is voor dagelijks gebruik en ook qua kosten interessant is. De inzet van MAN eTrucks maakt deel uit van het goTOzero impact logistiekprogramma, waarmee Volkswagen de weg is ingeslagen naar een consequent klimaatvriendelijke logistiek. Op de lange termijn is het gebruik van elektrische trucks een belangrijkste manier om de CO2-uitstoot in het wegtransport te verminderen. Waar het inzetten van treinen die op groene stroom rijden - iets waar we vanuit strategisch oogpunt prioriteit aan geven - niet mogelijk is door bijvoorbeeld het ontbreken van goede spoorverbindingen, wordt de voorkeur gegeven aan BEV-trucks die op groene stroom rijden. In het multimodale concept worden de verschillende vervoersmiddelen ingezet op basis van hun sterke punten: treinen voor lange afstanden, emissievriendelijke trucks voor korte en middellange afstanden.”

    Technologische innovatie

    De MAN eTGX Low Deck is een pionier in zijn segment, met een schotelhoogte van slechts 950 mm, een zeer korte wielbasis van 3,75 meter en evengoed een maximale batterijcapaciteit. Daarmee biedt hij een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dit maakt dit model perfect geschikt voor de inzet in de logistiek voor de auto-industrie, waar een maximaal laadvolume met een binnenhoogte van maximaal drie meter belangrijker is dan hoge laadgewichten. Dankzij het modulaire batterijconcept met keuze uit vier, vijf of zes batterijpakketten en een vermogen van 449 of 544 pk kan het model optimaal worden aangepast aan elke transporttaak. Naast de standaard CCS-laadtechnologie (met een maximaal laadvermogen van 375 kW) is de truck ook leverbaar met laadtechnologie volgens de nieuwe MCS-standaard, met een laadvermogen van maximaal één megawatt. Daarmee kan nog sneller tussentijds worden geladen tijdens de rijpauze van de chauffeur.

    Transportbedrijven profiteren bij de overstap naar elektromobiliteit ook van de 360 graden eMobility Consulting-service van MAN, met klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de vereisten voor de laadinfrastructuur. Het dienstenaanbod van MAN omvat daarnaast de levering van de laadinfrastructuur via partnerships met de leveranciers hiervan. Verder zijn er, net als bij conventioneel aangedreven trucks, servicecontracten en financieringsoplossingen beschikbaar die specifiek zijn afgestemd op elektrische mobiliteit, evenals tal van digitale diensten specifiek voor de nieuwe elektrische trucks. Voorbeelden hiervan zijn de MAN eReadyCheck - waarmee klanten kunnen controleren of hun leveringsroutes volledig elektrisch afgelegd kunnen worden - en de MAN Charge & Go laadservice inclusief laadpas, die een eenvoudige, geconsolideerde laadplanning en facturatie voor internationale routes mogelijk maakt.

    Uit MAN

    Geplaatst op maandag 30 december 2024
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    MAN presenteert Commander GT op het Profile Truckstar Festival
    Geplaatst 23/07/2025
    MAN Truck & Bus Nederland keert ook dit jaar terug met een nieuwe special in de inmiddels befaamde Commander-reeks. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO S-WAY ideale basis voor oprijwagen
    Geplaatst 23/07/2025
    Veldhuizen Trucks bouwt een serie van negen IVECO S-WAY 360 oprijwagens voor de eigen verhuurvloot. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Electronic Logistics kiest voor zero emissie met Scania BEV
    Geplaatst 14/07/2025
    Electronic Logistics uit Zeewolde heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen: een Scania R400E BEV 4x2 trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Zero-emissie in de zwaarste klasse: MAN introduceert hTGX bakwagen
    Geplaatst 3/07/2025
    MAN Truck & Bus breidt zijn zero-emissieaanbod uit met een nieuwe bakwagenvariant van de MAN hTGX. ...
    Lees het volledige blogbericht
    VOF Loonbedrijf Koning & Zn kiest bewust voor IVECO: “Gebruikersgemak en betrouwbaarheid voorop”
    Geplaatst 25/06/2025
    VOF Loonbedrijf Koning & Zn is al decennialang een vertrouwde naam in de regio Noord-Holland. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Historisch: MAN start serieproductie elektrische trucks
    Geplaatst 18/06/2025
    Een historisch moment voor MAN Truck & Bus: de serieproductie van MAN’s eTrucks is van start gegaan. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Kleuster en Renault Trucks onthullen een nieuwe bakfiets
    Geplaatst 10/06/2025
    Kleuster en Renault Trucks onthullen een nieuwe bakfiets Renault Trucks en Kleuster zetten een nieuwe stap in hun partnerschap dat in 2022 van start ging. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Vijf vragen aan Hein, productspecialist bij Renault Trucks
    Geplaatst 4/06/2025
    Renault Trucks is aanwezig op de TKD 2025 met een duidelijke boodschap: de bouwplaats van de toekomst is emissievrij en die toekomst is dichterbij dan je denkt. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Omrin en Scania Rinsma zetten in hun streven naar ‘zero emission transport’ samen stappen in elektrisch rijden
    Geplaatst 4/06/2025
    Eind mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Opdorp Transport neemt eerste elektrische Scania trekker in gebruik
    Geplaatst 21/05/2025
    Van Opdorp Transport heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in haar bijna honderdjarige geschiedenis. ...
    Lees het volledige blogbericht