Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes

    Van familiebedrijf tot koploper in duurzaam transport

    Hagen Beton is een echt familiebedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1899. Wat begon met het verschepen van zand en grind is inmiddels uitgegroeid tot een modern transport- en betonproductiebedrijf. Onder leiding van de vierde generatie, Robert en Ria Hagen, heeft het bedrijf een sterke focus op duurzaamheid en innovatie.

    “In 2009 namen Robert en ik het familiebedrijf over,” vertelt Ria. “We zijn organisch gegroeid, van 12 naar 50 trucks, zonder grootse groeistrategieën of externe financiering. We doen gewoon ons werk zo goed mogelijk. Maar met een bedrijf van deze omvang heb je ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom investeren we in duurzaamheid, zoals elektrisch rijden.”

    Terug naar Renault Trucks: een bewuste keuze

    De relatie tussen Hagen Beton en Renault Trucks is niet nieuw. Al in 1992 kocht Roberts vader een Renault 6x6, destijds de eerste in Nederland. Toch stapte het bedrijf later over naar een ander merk. Maar nu zijn ze terug – en hoe!

    “We hebben recent negen Renault Trucks aangeschaft: vier betonmixers, vier kippers en een elektrische Renault Trucks E-Tech T,” vertelt Robert. “Dat is een bewuste keuze. Renault Trucks biedt voertuigen die technisch gelijkwaardig zijn aan de topmerken, maar tegen een betere prijs-kwaliteitverhouding.” 

    Een belangrijke factor in die keuze was de relatie met Robert Verkerk van Renault Trucks Nederland. “We kennen elkaar al lang, en hij begrijpt ons bedrijf door en door. Bij Renault Trucks werken we met korte lijnen, zonder gedoe. Als ik een beslissing wil nemen, heb ik direct iemand met mandaat aan tafel. Dat werkt.”

    Waarom elektrisch rijden?

    Hagen Beton is gevestigd in Weesp, dat sinds 2022 onder de wet- en regelgeving van Amsterdam valt. “Vanaf 2025 wordt hier een zero-emissiezone ingevoerd,” legt Ria uit. “We moesten dus nadenken over duurzame transportoplossingen.”

    Maar regelgeving alleen was niet de doorslaggevende factor. “We zitten in de kopgroep van elektrisch rijden omdat we geloven in vooruitgang,” zegt Ria. “We zijn CSC-gecertificeerd op het hoogste niveau van duurzaamheid, wat betekent dat we verantwoording afleggen over de hele productieketen. Elektrisch transport hoort daarbij.”

    Om optimaal gebruik te maken van hun elektrische truck, ontwikkelde Hagen Beton een multifunctionele trekker-opleggercombinatie. “We kunnen de truck inzetten voor verschillende toepassingen: als kiepwagen, met een betonmixer of voor internationaal cementtransport. Dat maakt de investering efficiënter.”

    De adviserende rol van Renault Trucks in de transitie

    De overstap naar elektrisch transport brengt uitdagingen met zich mee, zoals laadinfrastructuur, subsidies en rijgedrag. Hierin speelde Renault Trucks een belangrijke adviserende rol. “Renault Trucks heeft ons geweldig geholpen,” vertelt Ria. “Ze hebben ons begeleid in het subsidieproces en ons gekoppeld aan experts op het gebied van laadinfra, zoals Joulz. Samen hebben ze metingen gedaan en advies gegeven over de beste laadoplossingen. Dankzij hen was de overstap een gecontroleerd proces.”

    Robert voegt toe: “Het belangrijkste is dat Renault Trucks snapt wat wij nodig hebben. Ze verkopen geen standaardverhaal, maar kijken echt naar wat bij ons past.”

    Hoe ervaren chauffeurs de Renault Trucks?

    De overgang van diesel naar elektrisch rijden vraagt ook aanpassingen van de chauffeurs. “Onze eerste elektrische truckchauffeur was een senior in het vakgebied die het geweldig vond hoe stil en comfortabel de truck was. Maar er was ook wat stress: hoe werkt dit allemaal? Er was toch ook veel digitale kennis en handigheid nodig. Een jongere chauffeur vond het juist een soort computergame en haalde direct alles uit de digitale systemen,” lacht Ria.

    Ook de nieuwe dieselvloot van Renault Trucks wordt goed ontvangen. “Onze chauffeurs waren in het begin afwachtend, maar nu bellen ze: ‘Wanneer komen er meer?’ Ze waarderen vooral het rijcomfort, de veiligheid en de praktische details.”

    Langzaam maar zeker naar een duurzame toekomst

    Elektrisch transport is voor Hagen Beton nog geen rendabele business, maar dat houdt hen niet tegen. “We wisten van tevoren dat we er in het begin geen geld mee gingen verdienen,” zegt Robert. “Maar we wilden leren en vooruitlopen op de markt.”

    De verwachting is dat rond 2028-2029 elektrisch en diesel transport qua kosten gelijk worden. “Voor nu blijven we stap voor stap investeren. We hoeven niet de eerste te zijn met een volledig elektrisch wagenpark, maar we willen wel in de voorhoede blijven.”

    Voor andere bedrijven die nadenken over de overstap naar elektrisch transport heeft Ria een duidelijke boodschap: “Doe het stap voor stap, laat je goed adviseren en werk samen met een betrouwbare partner. Renault Trucks stond naast ons tijdens dit proces – en dat is goud waard.”

    Uit Renault Trucks

    Geplaatst op donderdag 20 maart 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    Nieuwe Generatie DAF XF bekroond tot ‘Fleet Truck of the Year’
    Geplaatst 11/09/2025
    Jury prijst zicht, chauffeurscomfort, kwaliteit en voortreffelijke klantenservice. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Kuijk Groep uit Helvoirt breidt vloot wederom uit met vier nieuwe Scania R530 V8 trekkers
    Geplaatst 4/09/2025
    Van Kuijk Groep uit Helvoirt heeft recent haar wagenpark uitgebreid met vier nieuwe Scania R530 V8 4x2 trekkers. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Meer dan transport: hoe elektrische servicewagens de bouw verduurzamen
    Geplaatst 2/09/2025
    Want waar vroeger dieselbusjes, aggregaten en stinkende generators de norm waren, zie je steeds vaker elektrische servicewagens rondrijden. ...
    Lees het volledige blogbericht
    STB a/s ThermoTrafik neemt nieuwe Scania 660R V8 in gebruik
    Geplaatst 22/08/2025
    Met zichtbaar enthousiasme en een flinke dosis trots nam Gerrit Jan Schrijver, eigenaar van STB a/s ThermoTrafik, deze zomer de sleutel in ontvangst van zijn nieuwe Scania 660R V8. ...
    Lees het volledige blogbericht
    De Graaf Logistics zet Scania e-truck in voor fijnmazige distributie
    Geplaatst 12/08/2025
    De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Tata Motors neemt Iveco Group over
    Geplaatst 6/08/2025
    De Indiase voertuigfabrikant Tata Motors neemt Iveco Group over via zijn volledige dochteronderneming TML CV Holdings PTE LTD. ...
    Lees het volledige blogbericht
    MAN presenteert Commander GT op het Profile Truckstar Festival
    Geplaatst 23/07/2025
    MAN Truck & Bus Nederland keert ook dit jaar terug met een nieuwe special in de inmiddels befaamde Commander-reeks. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO S-WAY ideale basis voor oprijwagen
    Geplaatst 23/07/2025
    Veldhuizen Trucks bouwt een serie van negen IVECO S-WAY 360 oprijwagens voor de eigen verhuurvloot. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Electronic Logistics kiest voor zero emissie met Scania BEV
    Geplaatst 14/07/2025
    Electronic Logistics uit Zeewolde heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen: een Scania R400E BEV 4x2 trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Zero-emissie in de zwaarste klasse: MAN introduceert hTGX bakwagen
    Geplaatst 3/07/2025
    MAN Truck & Bus breidt zijn zero-emissieaanbod uit met een nieuwe bakwagenvariant van de MAN hTGX. ...
    Lees het volledige blogbericht