Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes

    Van familiebedrijf tot koploper in duurzaam transport

    Hagen Beton is een echt familiebedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1899. Wat begon met het verschepen van zand en grind is inmiddels uitgegroeid tot een modern transport- en betonproductiebedrijf. Onder leiding van de vierde generatie, Robert en Ria Hagen, heeft het bedrijf een sterke focus op duurzaamheid en innovatie.

    “In 2009 namen Robert en ik het familiebedrijf over,” vertelt Ria. “We zijn organisch gegroeid, van 12 naar 50 trucks, zonder grootse groeistrategieën of externe financiering. We doen gewoon ons werk zo goed mogelijk. Maar met een bedrijf van deze omvang heb je ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom investeren we in duurzaamheid, zoals elektrisch rijden.”

    Terug naar Renault Trucks: een bewuste keuze

    De relatie tussen Hagen Beton en Renault Trucks is niet nieuw. Al in 1992 kocht Roberts vader een Renault 6x6, destijds de eerste in Nederland. Toch stapte het bedrijf later over naar een ander merk. Maar nu zijn ze terug – en hoe!

    “We hebben recent negen Renault Trucks aangeschaft: vier betonmixers, vier kippers en een elektrische Renault Trucks E-Tech T,” vertelt Robert. “Dat is een bewuste keuze. Renault Trucks biedt voertuigen die technisch gelijkwaardig zijn aan de topmerken, maar tegen een betere prijs-kwaliteitverhouding.” 

    Een belangrijke factor in die keuze was de relatie met Robert Verkerk van Renault Trucks Nederland. “We kennen elkaar al lang, en hij begrijpt ons bedrijf door en door. Bij Renault Trucks werken we met korte lijnen, zonder gedoe. Als ik een beslissing wil nemen, heb ik direct iemand met mandaat aan tafel. Dat werkt.”

    Waarom elektrisch rijden?

    Hagen Beton is gevestigd in Weesp, dat sinds 2022 onder de wet- en regelgeving van Amsterdam valt. “Vanaf 2025 wordt hier een zero-emissiezone ingevoerd,” legt Ria uit. “We moesten dus nadenken over duurzame transportoplossingen.”

    Maar regelgeving alleen was niet de doorslaggevende factor. “We zitten in de kopgroep van elektrisch rijden omdat we geloven in vooruitgang,” zegt Ria. “We zijn CSC-gecertificeerd op het hoogste niveau van duurzaamheid, wat betekent dat we verantwoording afleggen over de hele productieketen. Elektrisch transport hoort daarbij.”

    Om optimaal gebruik te maken van hun elektrische truck, ontwikkelde Hagen Beton een multifunctionele trekker-opleggercombinatie. “We kunnen de truck inzetten voor verschillende toepassingen: als kiepwagen, met een betonmixer of voor internationaal cementtransport. Dat maakt de investering efficiënter.”

    De adviserende rol van Renault Trucks in de transitie

    De overstap naar elektrisch transport brengt uitdagingen met zich mee, zoals laadinfrastructuur, subsidies en rijgedrag. Hierin speelde Renault Trucks een belangrijke adviserende rol. “Renault Trucks heeft ons geweldig geholpen,” vertelt Ria. “Ze hebben ons begeleid in het subsidieproces en ons gekoppeld aan experts op het gebied van laadinfra, zoals Joulz. Samen hebben ze metingen gedaan en advies gegeven over de beste laadoplossingen. Dankzij hen was de overstap een gecontroleerd proces.”

    Robert voegt toe: “Het belangrijkste is dat Renault Trucks snapt wat wij nodig hebben. Ze verkopen geen standaardverhaal, maar kijken echt naar wat bij ons past.”

    Hoe ervaren chauffeurs de Renault Trucks?

    De overgang van diesel naar elektrisch rijden vraagt ook aanpassingen van de chauffeurs. “Onze eerste elektrische truckchauffeur was een senior in het vakgebied die het geweldig vond hoe stil en comfortabel de truck was. Maar er was ook wat stress: hoe werkt dit allemaal? Er was toch ook veel digitale kennis en handigheid nodig. Een jongere chauffeur vond het juist een soort computergame en haalde direct alles uit de digitale systemen,” lacht Ria.

    Ook de nieuwe dieselvloot van Renault Trucks wordt goed ontvangen. “Onze chauffeurs waren in het begin afwachtend, maar nu bellen ze: ‘Wanneer komen er meer?’ Ze waarderen vooral het rijcomfort, de veiligheid en de praktische details.”

    Langzaam maar zeker naar een duurzame toekomst

    Elektrisch transport is voor Hagen Beton nog geen rendabele business, maar dat houdt hen niet tegen. “We wisten van tevoren dat we er in het begin geen geld mee gingen verdienen,” zegt Robert. “Maar we wilden leren en vooruitlopen op de markt.”

    De verwachting is dat rond 2028-2029 elektrisch en diesel transport qua kosten gelijk worden. “Voor nu blijven we stap voor stap investeren. We hoeven niet de eerste te zijn met een volledig elektrisch wagenpark, maar we willen wel in de voorhoede blijven.”

    Voor andere bedrijven die nadenken over de overstap naar elektrisch transport heeft Ria een duidelijke boodschap: “Doe het stap voor stap, laat je goed adviseren en werk samen met een betrouwbare partner. Renault Trucks stond naast ons tijdens dit proces – en dat is goud waard.”

    Uit Renault Trucks

    Geplaatst op donderdag 20 maart 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    BK Sneltransport kiest opnieuw voor IVECO S-Way: kracht, comfort en klantgerichtheid verenigd
    Geplaatst 30/05/2025
    BK Sneltransport ontvangt zijn nieuwste aanwinst: de krachtige IVECO S-Way met 500PK. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Opdorp Transport neemt eerste elektrische Scania trekker in gebruik
    Geplaatst 21/05/2025
    Van Opdorp Transport heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in haar bijna honderdjarige geschiedenis. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO: Oude liefde roest niet voor Van der Wielen
    Geplaatst 21/05/2025
    Na ruim 25 jaar met een ander merk gereden te hebben is IVECO terug in het bedrijf van Klaas van der Wielen met een prachtige S-Way 580 voorloopas trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Scania presenteert de 11-liter Super motor: een lichtere en efficiëntere oplossing voor hoogwaardig transport
    Geplaatst 20/05/2025
    Scania breidt zijn Super-aandrijflijnportfolio uit met de introductie van de Super 11-motor. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Renault: Hoe transportbedrijven hun ecologische voetafdruk verlagen
    Geplaatst 12/05/2025
    Het integreren van duurzame strategieën kan niet alleen helpen de ecologische impact te verkleinen, maar draagt ook bij aan een stabiele en toekomstbestendige bedrijfsvoering. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO aan kop tijdens de Tour d’Europe: Bio-methaan als motor van duurzame mobiliteit
    Geplaatst 12/05/2025
    IVECO neemt dit jaar deel aan de Tour d’Europe 2025: een Europese roadshow die in het teken staat van duurzame brandstoffen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    MAN eTGX onderweg voor transport tussen BMW-fabrieken
    Geplaatst 9/05/2025
    Met een verbruik van 75 kWh/100 km overbrugt de MAN eTGX bij het transport tussen de BMW-fabrieken in Regensburg en Leipzig zonder laadstop de afstand van 360 km. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Primeur: Kijlstra Betonmortel neemt eerste af fabriek geleverde Scania vijfasser met Wide Spread Triple in gebruik
    Geplaatst 6/05/2025
    Kijlstra Betonmortel heeft als eerste in Nederland een af fabriek geleverde Scania vijfasser met Wide Spread Triple asconfiguratie in gebruik genomen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    150e TRP Store geopend in Jutland, Denemarken
    Geplaatst 1/05/2025
    Met de opening van de 150e TRP Store bij de universele werkplaats Thybo Biler in het Deense Holstebro, heeft PACCAR Parts zijn aanwezigheid in Europa verder uitgebreid. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Renault: De 5 voordelen van CO2-reductie voor transportbedrijven
    Geplaatst 29/04/2025
    In deze blog leggen we aan de hand van vijf voordelen uit waarom CO2-reductie een slimme keuze is. ...
    Lees het volledige blogbericht