Kaatee Transport koopt twee Scania’s 770S V8 uitgerust voor LZV

    Bloemen- en plantenvervoerder Kaatee Transport BV uit Amstelveen nam deze maand twee nieuwe Scania 770S 6x2 bakwagens in gebruik. De high spec voertuigen met de sterkste V8 motor die Scania in het programma heeft, gaan ingezet worden als LZV voor het transport op Duitsland. 

    Het familiebedrijf Kaatee is al sinds jaar en dag expert op het gebied van het vervoer van bloemen en planten op Duitsland. Sinds enige jaren rijdt het bedrijf voornamelijk met LZV’s die geconfigureerd zijn als bakwagen met daarachter een dolly gekoppeld met een trailer. “Het is 15 jaar geleden dat wij onze laatste Scania inruilde”, vertelt directeur eigenaar Pascal Kaatee. “Maar ook wij zien dat het einde van het dieseltijdperk heel langzaam aan in zicht komt. Wij rijden voornamelijk internationaal. Daar is nu nog in ons werk nog geen vervanger voor diesel. LNG hebben we overgeslagen omdat het niet paste bij de dagelijkse hectiek van ons werk. Wij willen graag 10 jaar doen met een truck. En in 2035 kan het wel eens allemaal anders zijn. Daarom willen wij er nu graag nog van genieten. Dat sentiment voerde ons ook richting een V8. Ja, dan is de keuze gauw gemaakt, toch?”

    Scania V8 motoren heb je van sterk tot héél sterk. Maar Pascal vond dat áls je dan voor een V8 gaat, het ook de allersterkste moest zijn. Het werden dus twee Scania’s 770S als bakwagen met de luxe S-cabine, rondom luchtgeveerd en als 6x2 met gestuurde en hefbare naloopas. Net als alle andere auto’s van Kaatee zijn ook deze twee volledig uitgerust uitgevoerd. “Ik heb bij de Scaniadealer in Uithoorn alle opties overwogen en uitgekozen. Daarbij letten we niet alleen op luxe zoals het Scania V8 pakket met leer, rode stiksels, het V8 logo op de achterwand, premium stoelen, magnetron en wat al niet.”

    “Ook de veiligheid vinden wij heel belangrijk. Dus kozen wij standaard ook voor standkoeling. Want onze chauffeurs werken veel in de nachtelijke uren en dan wil je dat ze ook overdag goed kunnen slapen. Immers, een goed uitgeruste chauffeur is een veilige chauffeur. Daarom kiezen wij ook dubbele accupakketten. Dan is er altijd genoeg stroom beschikbaar aan boord. Omdat onze auto’s voor het merendeel als LZV rijden, hebben we ook retarders. ACC hoort er ook bij en deze voertuigen zijn ook uitgerust met camera’s, dodehoek detectie voor zowel auto’s als zwakkere verkeersdeelnemers en het Scania Electric Active Steering.

    “Dat wij voor veel vermogen kiezen, is niet alleen voor de kick en om de chauffeur te plezieren”, vertelt Pascal. “Wij hechten heel erg aan een hoge gemiddelde snelheid. Iedereen rijdt ongeveer even hard. Dus de winst moet komen van hoelang je je snelheid kunt vasthouden op de helling en hoe veilig je kunt dalen. Maar met deze auto’s wordt heel Europa plotseling tamelijk vlak. En met de huidige stand van motorentechniek, hebben die zware motoren ook een voor ons acceptabel verbruik gekregen.”

    De keuze voor 770 pk voor bloemen heeft zeker te maken met de tijdsdruk en het losschema. “Omdat wij met een LZV 40 procent meer lading meenemen, in ons geval 69 in plaats van 49 Deense karren, hebben wij ook meer losadressen per auto. Idealiter rijdt een chauffeur bij ons om 19.00 uur weg van de veiling, lost dan de hele nacht bij tuincentra en andere plaatsen waar wij met een LZV kunnen komen en probeert dan voor 07.00 uur leeg te zijn. Dus voor het weer druk wordt op de weg. Dan gaat hij rusten en dat is afhankelijk van waar hij gelost heeft en waar hij gaat retourladen. Op die manier maken we ca. 150.000 km per jaar. Dat is heel efficiënt, maar vraagt wel om een topchauffeur. En bij de beste chauffeur hoort het beste materieel. Daarmee is de cirkel weer rond.”

    Inmiddels doen we 80 procent van de transporten bij Kaatee met een LZV. “Als je het terugrekent, komt het precies uit. Vroeger reden we met 50 trucks, nu met 30. Maar we vervoeren evenveel. Daarmee is het voor ons zonneklaar dat een LZV écht beter is in de strijd om de uitstoot van CO2 en de files.”

    Volgens Pascal komt daar nog bij dat zijn LZV’s ook veel aantrekkingskracht hebben op chauffeurs. “Ze vinden het stoer om er op te rijden. Het getuigt van vakmanschap en de uitstraling geeft ze een morele boost. Het vraagt wel om chauffeurs met een bepaalde inslag. En dat gezegd hebbende, zijn er ook die er niets van moeten hebben. Maar de twee mannen die nu op deze nieuwe voertuigen rijden, zijn dubbel blij: én een heel dikke Scania V8 én een LZV.”

    Uit Scania

    Geplaatst op zaterdag 5 april 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    Nieuwe Generatie DAF XF bekroond tot ‘Fleet Truck of the Year’
    Geplaatst 11/09/2025
    Jury prijst zicht, chauffeurscomfort, kwaliteit en voortreffelijke klantenservice. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Kuijk Groep uit Helvoirt breidt vloot wederom uit met vier nieuwe Scania R530 V8 trekkers
    Geplaatst 4/09/2025
    Van Kuijk Groep uit Helvoirt heeft recent haar wagenpark uitgebreid met vier nieuwe Scania R530 V8 4x2 trekkers. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Meer dan transport: hoe elektrische servicewagens de bouw verduurzamen
    Geplaatst 2/09/2025
    Want waar vroeger dieselbusjes, aggregaten en stinkende generators de norm waren, zie je steeds vaker elektrische servicewagens rondrijden. ...
    Lees het volledige blogbericht
    STB a/s ThermoTrafik neemt nieuwe Scania 660R V8 in gebruik
    Geplaatst 22/08/2025
    Met zichtbaar enthousiasme en een flinke dosis trots nam Gerrit Jan Schrijver, eigenaar van STB a/s ThermoTrafik, deze zomer de sleutel in ontvangst van zijn nieuwe Scania 660R V8. ...
    Lees het volledige blogbericht
    De Graaf Logistics zet Scania e-truck in voor fijnmazige distributie
    Geplaatst 12/08/2025
    De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Tata Motors neemt Iveco Group over
    Geplaatst 6/08/2025
    De Indiase voertuigfabrikant Tata Motors neemt Iveco Group over via zijn volledige dochteronderneming TML CV Holdings PTE LTD. ...
    Lees het volledige blogbericht
    MAN presenteert Commander GT op het Profile Truckstar Festival
    Geplaatst 23/07/2025
    MAN Truck & Bus Nederland keert ook dit jaar terug met een nieuwe special in de inmiddels befaamde Commander-reeks. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO S-WAY ideale basis voor oprijwagen
    Geplaatst 23/07/2025
    Veldhuizen Trucks bouwt een serie van negen IVECO S-WAY 360 oprijwagens voor de eigen verhuurvloot. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Electronic Logistics kiest voor zero emissie met Scania BEV
    Geplaatst 14/07/2025
    Electronic Logistics uit Zeewolde heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen: een Scania R400E BEV 4x2 trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Zero-emissie in de zwaarste klasse: MAN introduceert hTGX bakwagen
    Geplaatst 3/07/2025
    MAN Truck & Bus breidt zijn zero-emissieaanbod uit met een nieuwe bakwagenvariant van de MAN hTGX. ...
    Lees het volledige blogbericht