Primeur: Kijlstra Betonmortel neemt eerste af fabriek geleverde Scania vijfasser met Wide Spread Triple in gebruik

    Kijlstra Betonmortel heeft als eerste in Nederland een af fabriek geleverde Scania vijfasser met Wide Spread Triple asconfiguratie in gebruik genomen. Het betreft een unieke fabrieksoplossing waarbij het chassis voorzien is van een Wide Spread Triple stel, goed voor een toegestaan totaalgewicht van 49 ton. Deze uitbreiding betekent voor Kijlstra een substantiële verhoging van de laadcapaciteit en daarmee een efficiëntere inzet in de betonlogistiek.

    De ontwikkeling van deze innovatieve oplossing kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen Kijlstra, Presales Scania Nederland en dealer Scania Groningen. Kijlstra nam hierin het voortouw en kijkt met trots terug op het resultaat. Technisch Directeur René Kors noemt de primeur “een belangrijke stap vooruit”, waarbij de aanwezigheid van de zuinige 420 pk sterke 13-liter Super motor “een welkome bijvangst” is. “Deze motor past perfect bij onze duurzaamheidsambities. Een laag brandstofverbruik betekent immers minder uitstoot en dat is een duidelijke winst voor ons bedrijf én het milieu.”

    Volledige fabrieksgarantie en hogere payload

    De Scania vijfasser met Wide Spread Triple is volledig af fabriek geleverd, wat betekent dat de klant profiteert van een gecertificeerd product met volledige fabrieksgarantie. Dit maakt het voertuig tot een betrouwbare investering met een gegarandeerde kwaliteit en ondersteuning vanuit Scania. De verhoogde payload biedt bovendien directe operationele voordelen: minder ritten, lagere kosten per kuub en een lagere CO2-uitstoot per transporteenheid. Het voertuig is voorzien van een Liebherr betonmixer.

    Verduurzaming als speerpunt

    Kijlstra Betonmortel levert een breed scala aan betonproducten aan zowel particuliere klanten als voor zakelijke toepassingen in infrastructuur en woningbouw. Duurzaamheid vormt daarbij een rode draad. Zo kijkt het bedrijf niet alleen naar reductie van emissies tijdens transport, maar ook naar CO2-besparing bij de productie en samenstelling van het beton. Een sprekend voorbeeld is het gebruik van geopolymeerbeton, dat voornamelijk bestaat uit natuurlijke minerale grondstoffen.

    In 2024 investeerde Kijlstra bovendien in een eigen grondstoffenhub om transportbewegingen drastisch te beperken. Als eerste mortelproducent werd Kijlstra vorig jaar gecertificeerd voor MKI-verificaties (Milieu Kosten Indicator), waarmee het de milieueffecten van betonproducten transparant en meetbaar maakt.

    Betrouwbare logistiek met oog voor mensen

    Het wagenpark van Kijlstra is volledig Euro 6-gecertificeerd. In Amsterdam zet het bedrijf inmiddels een elektrische truck in. Toch blijkt een e-truck op dit moment nog niet altijd de beste oplossing voor het merendeel van de ritten. Daarom kiest Kijlstra bewust voor de zuinigste dieselmotoren in combinatie met maximale inzetbaarheid. “Wij willen vooroplopen binnen de mogelijkheden die er vandaag zijn,” aldus René Kors.

    Bij de keuze voor nieuwe voertuigen spelen twee factoren een sleutelrol: de voorkeur van de chauffeur en de kwaliteit/ondersteuning van de dealer en de werkplaats. Chauffeurs zijn bij Kijlstra namelijk veel meer dan alleen bestuurders: zij vertegenwoordigen het bedrijf op de bouwplaats, moeten onder uitdagende omstandigheden manoeuvreren én kunnen omgaan met de technische bediening van de betonmixer. In een krappe arbeidsmarkt is het dan ook essentieel dat zij graag in de voertuigen rijden waarmee zij dagelijks werken. Scania scoort daarbij hoog.

    Nauw contact met de dealer

    Kijlstra hecht veel waarde aan een goede relatie met de dealer en de serviceorganisatie erachter. Onvoorziene stilstand, zeker met een volle betonmixer, is onacceptabel. Het bedrijf heeft goede ervaringen met Scania Groningen en de overige werkplaatsen van het Scania dealernetwerk. “Zij begrijpen onze business goed en kunnen snel schakelen wanneer nodig.” 

    Kijlstra Betonmortel opereert met name in het noorden van het land met uitschieters naar Amsterdam en Vianen. De acht betoncentrales zijn hierbij strategisch geplaatst om de logistiek zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Op de Maasvlakte heeft men voor een groot project een mobiele betoncentrale ingezet.

    Uit Scania

    Geplaatst op dinsdag 6 mei 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    Vijf vragen aan Hein, productspecialist bij Renault Trucks
    Geplaatst 4/06/2025
    Renault Trucks is aanwezig op de TKD 2025 met een duidelijke boodschap: de bouwplaats van de toekomst is emissievrij en die toekomst is dichterbij dan je denkt. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Omrin en Scania Rinsma zetten in hun streven naar ‘zero emission transport’ samen stappen in elektrisch rijden
    Geplaatst 4/06/2025
    Eind mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. ...
    Lees het volledige blogbericht
    BK Sneltransport kiest opnieuw voor IVECO S-Way: kracht, comfort en klantgerichtheid verenigd
    Geplaatst 30/05/2025
    BK Sneltransport ontvangt zijn nieuwste aanwinst: de krachtige IVECO S-Way met 500PK. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Opdorp Transport neemt eerste elektrische Scania trekker in gebruik
    Geplaatst 21/05/2025
    Van Opdorp Transport heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in haar bijna honderdjarige geschiedenis. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO: Oude liefde roest niet voor Van der Wielen
    Geplaatst 21/05/2025
    Na ruim 25 jaar met een ander merk gereden te hebben is IVECO terug in het bedrijf van Klaas van der Wielen met een prachtige S-Way 580 voorloopas trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Scania presenteert de 11-liter Super motor: een lichtere en efficiëntere oplossing voor hoogwaardig transport
    Geplaatst 20/05/2025
    Scania breidt zijn Super-aandrijflijnportfolio uit met de introductie van de Super 11-motor. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Renault: Hoe transportbedrijven hun ecologische voetafdruk verlagen
    Geplaatst 12/05/2025
    Het integreren van duurzame strategieën kan niet alleen helpen de ecologische impact te verkleinen, maar draagt ook bij aan een stabiele en toekomstbestendige bedrijfsvoering. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO aan kop tijdens de Tour d’Europe: Bio-methaan als motor van duurzame mobiliteit
    Geplaatst 12/05/2025
    IVECO neemt dit jaar deel aan de Tour d’Europe 2025: een Europese roadshow die in het teken staat van duurzame brandstoffen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    MAN eTGX onderweg voor transport tussen BMW-fabrieken
    Geplaatst 9/05/2025
    Met een verbruik van 75 kWh/100 km overbrugt de MAN eTGX bij het transport tussen de BMW-fabrieken in Regensburg en Leipzig zonder laadstop de afstand van 360 km. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Renault: De 5 voordelen van CO2-reductie voor transportbedrijven
    Geplaatst 29/04/2025
    In deze blog leggen we aan de hand van vijf voordelen uit waarom CO2-reductie een slimme keuze is. ...
    Lees het volledige blogbericht