Vijf vragen aan Hein, productspecialist bij Renault Trucks

    Renault Trucks is aanwezig op de TKD 2025 met een duidelijke boodschap: de bouwplaats van de toekomst is emissievrij en die toekomst is dichterbij dan je denkt. Met productspecialist Hein spreken we over de kansen, misverstanden en praktische aandachtspunten rond elektrisch rijden in de bouwsector.

    “We bevinden ons nog in de beginfase van de transitie, en dat maakt deze periode juist zo belangrijk.”

    Wat zien we van Renault Trucks op de TKD 2025 en waarom is dat relevant voor de bouw?

    Op de TKD presenteert Renault Trucks zowel een elektrische truck als een dieselvariant. Hein legt uit waarom dat geen tegenstelling is, maar een logische combinatie:

    “We hebben meer dan 100 jaar ervaring met dieseltrucks, en die techniek is nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Maar de wereld verandert. De maatschappij en de regelgeving vragen om een andere manier van werken. Daarom is het waardevol dat wij als pionier nu al een volledige range aan elektrische voertuigen kunnen aanbieden. Bezoekers krijgen op de stand dus niet alleen techniek te zien, maar vooral: een realistische blik op de toekomst van bouwlogistiek.”

    “De techniek ontwikkelt zich sneller dan veel mensen denken.”

    Elektrische trucks en zwaar werk. Gaat dat wel samen?

    Volgens Hein is dit dé vraag die hij het vaakst hoort. En ja, hij begrijpt de twijfel.

    “Het klopt dat elektrische trucks nog niet álle toepassingen aankunnen. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel.” Als voorbeeld noemt hij de presentatie van de eerste OEM elektrische 5-assige truck eerder dit jaar op de BAUMA in München. Ook in de praktijk ziet hij dat het kan. “Elektrische trucks worden met succes ingezet in bouwlogistiek en grond-, weg- en waterbouw. Ze leveren prestaties én verlagen de uitstoot. Wat ons betreft zou de boodschap moeten zijn: elektrisch kan wél — als je weet waar en hoe.”

    “Begin met de vraag: welke ritten kun je nú al elektrisch uitvoeren?”

    Wat moet je als bedrijf écht weten als je aan de slag wilt met elektrische trucks?

    Hein adviseert ondernemers om strategisch te kijken naar hun vloot. Kijk waar de businesscase sterk is. Denk aan vaste routes, kortere afstanden of stedelijke bouwprojecten. Essentieel daarbij is je laadstrategie: “Zorg dat je weet waar je kunt laden, hoeveel tijd je hebt en hoe dat in je planning past.” Daarnaast wijst hij op de rol van subsidies: “Er zijn regelingen die de overstap aantrekkelijker maken. Wij helpen klanten daar actief bij. Elektrificatie begint met inzicht, niet met een folder.”

    “Het werkt niet. Terwijl het juist kán werken — als je erin durft te investeren.”

    Wat is de grootste misvatting die je hoort over elektrisch rijden in de bouw?

    Volgens Hein ligt de grootste valkuil niet in de techniek, maar in de mindset. Veel ondernemers denken dat elektrische trucks geen optie zijn voor zwaar werk. Maar dat klopt simpelweg niet. Het vraagt om een andere manier van denken én plannen. “Het belangrijkste is dat je openstaat voor verandering en ontwikkeling. De inzet van elektrische trucks brengt zeker nog uitdagingen met zich mee, maar ik zie ook dat bedrijven die zich verdiepen in de materie, sneller succes boeken. Wie bereid is te leren en mee te bewegen, plukt er later de vruchten van — qua kosten, qua samenwerking en qua duurzaamheid.”

    'De échte versnelling komt als techniek en acceptatie samenkomen.”

    Wat is volgens jou de volgende stap naar een écht emissievrije bouwplaats?

    Hein ziet twee grote bewegingen. Enerzijds de overheid die versnelt met regelgeving. Anderzijds de technologische kant, met accutechnologie die lichter en krachtiger wordt. “Zodra we accu’s hebben die licht zijn én voldoende capaciteit leveren, gaan we echt tempo maken. Daar ligt het kantelpunt denk ik.” Maar, zo benadrukt hij: “Ook de sector moet erin meegroeien. Acceptatie is minstens zo belangrijk als innovatie.”

    Uit Renault Trucks

    Geplaatst op woensdag 4 juni 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Tags
      Blog Archief
    Nieuwe Generatie DAF XF bekroond tot ‘Fleet Truck of the Year’
    Geplaatst 11/09/2025
    Jury prijst zicht, chauffeurscomfort, kwaliteit en voortreffelijke klantenservice. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Kuijk Groep uit Helvoirt breidt vloot wederom uit met vier nieuwe Scania R530 V8 trekkers
    Geplaatst 4/09/2025
    Van Kuijk Groep uit Helvoirt heeft recent haar wagenpark uitgebreid met vier nieuwe Scania R530 V8 4x2 trekkers. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Meer dan transport: hoe elektrische servicewagens de bouw verduurzamen
    Geplaatst 2/09/2025
    Want waar vroeger dieselbusjes, aggregaten en stinkende generators de norm waren, zie je steeds vaker elektrische servicewagens rondrijden. ...
    Lees het volledige blogbericht
    STB a/s ThermoTrafik neemt nieuwe Scania 660R V8 in gebruik
    Geplaatst 22/08/2025
    Met zichtbaar enthousiasme en een flinke dosis trots nam Gerrit Jan Schrijver, eigenaar van STB a/s ThermoTrafik, deze zomer de sleutel in ontvangst van zijn nieuwe Scania 660R V8. ...
    Lees het volledige blogbericht
    De Graaf Logistics zet Scania e-truck in voor fijnmazige distributie
    Geplaatst 12/08/2025
    De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Tata Motors neemt Iveco Group over
    Geplaatst 6/08/2025
    De Indiase voertuigfabrikant Tata Motors neemt Iveco Group over via zijn volledige dochteronderneming TML CV Holdings PTE LTD. ...
    Lees het volledige blogbericht
    MAN presenteert Commander GT op het Profile Truckstar Festival
    Geplaatst 23/07/2025
    MAN Truck & Bus Nederland keert ook dit jaar terug met een nieuwe special in de inmiddels befaamde Commander-reeks. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO S-WAY ideale basis voor oprijwagen
    Geplaatst 23/07/2025
    Veldhuizen Trucks bouwt een serie van negen IVECO S-WAY 360 oprijwagens voor de eigen verhuurvloot. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Electronic Logistics kiest voor zero emissie met Scania BEV
    Geplaatst 14/07/2025
    Electronic Logistics uit Zeewolde heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen: een Scania R400E BEV 4x2 trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Zero-emissie in de zwaarste klasse: MAN introduceert hTGX bakwagen
    Geplaatst 3/07/2025
    MAN Truck & Bus breidt zijn zero-emissieaanbod uit met een nieuwe bakwagenvariant van de MAN hTGX. ...
    Lees het volledige blogbericht