Vijf vragen aan Hein, productspecialist bij Renault Trucks

    Renault Trucks is aanwezig op de TKD 2025 met een duidelijke boodschap: de bouwplaats van de toekomst is emissievrij en die toekomst is dichterbij dan je denkt. Met productspecialist Hein spreken we over de kansen, misverstanden en praktische aandachtspunten rond elektrisch rijden in de bouwsector.

    “We bevinden ons nog in de beginfase van de transitie, en dat maakt deze periode juist zo belangrijk.”

    Wat zien we van Renault Trucks op de TKD 2025 en waarom is dat relevant voor de bouw?

    Op de TKD presenteert Renault Trucks zowel een elektrische truck als een dieselvariant. Hein legt uit waarom dat geen tegenstelling is, maar een logische combinatie:

    “We hebben meer dan 100 jaar ervaring met dieseltrucks, en die techniek is nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Maar de wereld verandert. De maatschappij en de regelgeving vragen om een andere manier van werken. Daarom is het waardevol dat wij als pionier nu al een volledige range aan elektrische voertuigen kunnen aanbieden. Bezoekers krijgen op de stand dus niet alleen techniek te zien, maar vooral: een realistische blik op de toekomst van bouwlogistiek.”

    “De techniek ontwikkelt zich sneller dan veel mensen denken.”

    Elektrische trucks en zwaar werk. Gaat dat wel samen?

    Volgens Hein is dit dé vraag die hij het vaakst hoort. En ja, hij begrijpt de twijfel.

    “Het klopt dat elektrische trucks nog niet álle toepassingen aankunnen. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel.” Als voorbeeld noemt hij de presentatie van de eerste OEM elektrische 5-assige truck eerder dit jaar op de BAUMA in München. Ook in de praktijk ziet hij dat het kan. “Elektrische trucks worden met succes ingezet in bouwlogistiek en grond-, weg- en waterbouw. Ze leveren prestaties én verlagen de uitstoot. Wat ons betreft zou de boodschap moeten zijn: elektrisch kan wél — als je weet waar en hoe.”

    “Begin met de vraag: welke ritten kun je nú al elektrisch uitvoeren?”

    Wat moet je als bedrijf écht weten als je aan de slag wilt met elektrische trucks?

    Hein adviseert ondernemers om strategisch te kijken naar hun vloot. Kijk waar de businesscase sterk is. Denk aan vaste routes, kortere afstanden of stedelijke bouwprojecten. Essentieel daarbij is je laadstrategie: “Zorg dat je weet waar je kunt laden, hoeveel tijd je hebt en hoe dat in je planning past.” Daarnaast wijst hij op de rol van subsidies: “Er zijn regelingen die de overstap aantrekkelijker maken. Wij helpen klanten daar actief bij. Elektrificatie begint met inzicht, niet met een folder.”

    “Het werkt niet. Terwijl het juist kán werken — als je erin durft te investeren.”

    Wat is de grootste misvatting die je hoort over elektrisch rijden in de bouw?

    Volgens Hein ligt de grootste valkuil niet in de techniek, maar in de mindset. Veel ondernemers denken dat elektrische trucks geen optie zijn voor zwaar werk. Maar dat klopt simpelweg niet. Het vraagt om een andere manier van denken én plannen. “Het belangrijkste is dat je openstaat voor verandering en ontwikkeling. De inzet van elektrische trucks brengt zeker nog uitdagingen met zich mee, maar ik zie ook dat bedrijven die zich verdiepen in de materie, sneller succes boeken. Wie bereid is te leren en mee te bewegen, plukt er later de vruchten van — qua kosten, qua samenwerking en qua duurzaamheid.”

    'De échte versnelling komt als techniek en acceptatie samenkomen.”

    Wat is volgens jou de volgende stap naar een écht emissievrije bouwplaats?

    Hein ziet twee grote bewegingen. Enerzijds de overheid die versnelt met regelgeving. Anderzijds de technologische kant, met accutechnologie die lichter en krachtiger wordt. “Zodra we accu’s hebben die licht zijn én voldoende capaciteit leveren, gaan we echt tempo maken. Daar ligt het kantelpunt denk ik.” Maar, zo benadrukt hij: “Ook de sector moet erin meegroeien. Acceptatie is minstens zo belangrijk als innovatie.”

    Uit Renault Trucks

    Geplaatst op woensdag 4 juni 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Tags
      Blog Archief
    Vijf vragen aan Hein, productspecialist bij Renault Trucks
    Geplaatst 4/06/2025
    Renault Trucks is aanwezig op de TKD 2025 met een duidelijke boodschap: de bouwplaats van de toekomst is emissievrij en die toekomst is dichterbij dan je denkt. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Omrin en Scania Rinsma zetten in hun streven naar ‘zero emission transport’ samen stappen in elektrisch rijden
    Geplaatst 4/06/2025
    Eind mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. ...
    Lees het volledige blogbericht
    BK Sneltransport kiest opnieuw voor IVECO S-Way: kracht, comfort en klantgerichtheid verenigd
    Geplaatst 30/05/2025
    BK Sneltransport ontvangt zijn nieuwste aanwinst: de krachtige IVECO S-Way met 500PK. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Van Opdorp Transport neemt eerste elektrische Scania trekker in gebruik
    Geplaatst 21/05/2025
    Van Opdorp Transport heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in haar bijna honderdjarige geschiedenis. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO: Oude liefde roest niet voor Van der Wielen
    Geplaatst 21/05/2025
    Na ruim 25 jaar met een ander merk gereden te hebben is IVECO terug in het bedrijf van Klaas van der Wielen met een prachtige S-Way 580 voorloopas trekker. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Scania presenteert de 11-liter Super motor: een lichtere en efficiëntere oplossing voor hoogwaardig transport
    Geplaatst 20/05/2025
    Scania breidt zijn Super-aandrijflijnportfolio uit met de introductie van de Super 11-motor. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Renault: Hoe transportbedrijven hun ecologische voetafdruk verlagen
    Geplaatst 12/05/2025
    Het integreren van duurzame strategieën kan niet alleen helpen de ecologische impact te verkleinen, maar draagt ook bij aan een stabiele en toekomstbestendige bedrijfsvoering. ...
    Lees het volledige blogbericht
    IVECO aan kop tijdens de Tour d’Europe: Bio-methaan als motor van duurzame mobiliteit
    Geplaatst 12/05/2025
    IVECO neemt dit jaar deel aan de Tour d’Europe 2025: een Europese roadshow die in het teken staat van duurzame brandstoffen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    MAN eTGX onderweg voor transport tussen BMW-fabrieken
    Geplaatst 9/05/2025
    Met een verbruik van 75 kWh/100 km overbrugt de MAN eTGX bij het transport tussen de BMW-fabrieken in Regensburg en Leipzig zonder laadstop de afstand van 360 km. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Renault: De 5 voordelen van CO2-reductie voor transportbedrijven
    Geplaatst 29/04/2025
    In deze blog leggen we aan de hand van vijf voordelen uit waarom CO2-reductie een slimme keuze is. ...
    Lees het volledige blogbericht