DB Schenker neemt eerste tien van in totaal 150 MAN eTrucks in gebruik

    • Ommekeer in het langeafstandstransport: één van grootste logistieke dienstverleners ter wereld gaat elektrisch met MAN
    • Milieuvriendelijk en efficiënt: MAN eTGX Ultra Low Liner vult megatrailervloot van DB Schenker aan voor maximale efficiency
    • DB Schenker en MAN tekenen aanvullende intentieverklaring voor vijftig 12-tons MAN eTGL distributietrucks, die vanaf april 2025 te bestellen is

    Op 29 januari nam DB Schenker de eerste tien elektrische trucks van MAN in ontvangst bij de MAN Truck & Bus-fabriek in München. Bij de ceremoniële overhandiging van de eTrucks waren onder andere Friedrich Baumann (bestuurslid bij MAN Truck & Bus) en Cyrille Bonjean (Executive Vice President Land Transport bij DB Schenker in Europa) aanwezig. Aansluitend brachten de chauffeurs zelf hun nieuwe trucks naar DB Schenker-locaties in heel Duitsland. Van daaruit gaan de MAN eTGX Ultra trekkers de weg op.

    Deze opleggers worden al jaren gebruikt in de autobranche, maar ook in andere bedrijfstakken waarin hoge eisen worden gesteld aan de laadruimte. Het grote laadvolume helpt bij het milieuvriendelijker maken van het transport en zorgt in combinatie met de volledig elektrische MAN eTGX Low-Deck trekker voor een aanzienlijke vermindering van de CO²-uitstoot. DB Schenker en MAN zijn in 2023 via een intentieverklaring overeengekomen dat vóór 2026 honderd elektrische trucks aan de vloot van DB Schenker worden toegevoegd.

    Tijdens de overhandiging van de eerste exemplaren van de MAN eTGX tekenden de twee bedrijven ook een intentieverklaring voor de levering van vijftig MAN’s eTGL. Deze volledig elektrische 12-tons truck voor binnenstedelijk vrachtvervoer kan vanaf april 2025 worden besteld en is bedoeld als aanvulling op de elektrische vloot die DB Schenker inzet in de distributielogistiek.

    “We zijn erg trots op het feit dat de eerste tien MAN’s eTGX vanaf nu dagelijks worden ingezet door DB Schenker. Het duurzaam CO²-vrij maken van het vrachtvervoer is ons gemeenschappelijke doel. De nieuwe MAN eTruck is niet alleen lokaal CO²-vrij, maar voldoet ook aan de uiteenlopende eisen van onze klanten. Volumetransport is hier een voorbeeld van. Geen enkele andere in serie geproduceerde elektrische trekker biedt zo’n korte wielbasis in combinatie met een maximale batterijcapaciteit voor trailers met een binnenhoogte van drie meter. Het feit dat DB Schenker ook op MAN vertrouwt voor elektrisch distributietransport met de eTGL, bevestigt dat ons eTruck-portfolio de juiste oplossing biedt voor elke transportsector”, aldus Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales & Customer Solutions bij MAN Truck & Bus.

    DB Schenker draagt bij aan de transportrevolutie

    DB Schenker hanteert al vele jaren een consequente duurzaamheidsstrategie. Naast een voortdurende overschakeling op alternatieve aandrijfsystemen omvat dit ook een permanente verhoging van de efficiëntie in de logistiek.

    “Als pionier bij de overgang naar emissievrije aandrijflijnen blijft DB Schenker ook in de toekomst investeren in duurzame oplossingen. We zijn blij met het feit dat we als eerste klant tien exemplaren van de MAN eTGX in gebruik kunnen nemen. Sommige ervan worden ingezet in de dagelijkse ritten van ons transportnetwerk, bijvoorbeeld tussen onze locaties in Dortmund en Hannover. Andere trucks worden specifiek ingezet voor onze klanten in de auto- en consumentensector”, aldus Cyrille Bonjean, Executive Vice President Land Transport bij DB Schenker in Europa. 

    Marc Pühler, Senior Vice President System Operations bij DB Schenker in Europa, voegt daaraan toe: “Vandaag is een speciale dag voor DB Schenker. Naast de levering van de eerste eTrucks van MAN voor lange afstanden hebben we een intentieverklaring getekend voor de levering van vijftig exemplaren van de MAN eTGL. Tot voor kort was er geen elektrische 12-tons truck beschikbaar op de markt. Met de komst van de eTGL komt daar verandering in. Hij is perfect geschikt voor last mile-gebruik. We zijn er trots op dat we onze expertise hebben kunnen inbrengen in de ontwikkeling en kijken uit naar de eerste productie-exemplaren.”

    MAN eTruck: vol met technologische innovatie

    De MAN eTGX Low-Deck trekker is een pionier in zijn segment: naast een schotelhoogte van slechts 950 mm, een zeer korte wielbasis van 3,75 meter en evengoed een maximale batterijcapaciteit biedt hij een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dit maakt hem ideaal voor toepassingen waarbij een maximaal laadvolume tot drie meter binnenhoogte is vereist. Dankzij het modulaire batterijconcept met keuze uit vier, vijf of zes batterijpakketten en vermogensniveaus van 449 en 544 pk kan hij optimaal worden aangepast aan elke transporttaak. Naast de standaard CCS-laadtechnologie (geschikt voor laden met maximaal 375 kW) is hij ook beschikbaar met technologie volgens de nieuwe MCS-standaard met maximaal één megawatt laadvermogen, waarmee de batterijpakketten nog sneller tussentijds opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld tijdens de rijpauze van de chauffeur. Naast de MAN eTGX en eTGS voor zware transporttaken levert MAN de eTGL voor het lichte distributietransport. Met een actieradius van maximaal 235 kilometer, de mogelijkheid tot snelladen in ongeveer 30 minuten en afhankelijk van de opbouw een laadvermogen tot 6.600 kilogram biedt hij de ideale combinatie voor geluidsarm en lokaal CO²-vrij transport in de stedelijke goederenlogistiek.

    Uit MAN

    Geplaatst op donderdag 6 februari 2025
    Categorie: Nieuws over vrachtwagens en opleggers
    label
      Blog Archief
    Boekweit Transport breidt wagenpark uit met krachtige Scania R560
    Geplaatst 24/04/2025
    Boekweit Transport uit het Noord-Brabantse Lieshout heeft recent een nieuwe Scania R560 8x2*6 naloopas bakwagen met autolaadkraan in gebruik genomen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Voor DLG is de MAN TGX het meest geschikt
    Geplaatst 24/04/2025
    De Daily Logistics Group, oftewel DLG, ontvangt binnenkort de laatste van twintig nieuwe MAN TGX trekkers. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Drie nieuwe IVECO trekkers de weg op bij Nieboer Transport, Wegman Transport en Ronald Sijpkes
    Geplaatst 15/04/2025
    In de afgelopen weken hebben we met trots drie nieuwe IVECO trekkers mogen afleveren aan drie verschillende transporteurs, elk met hun eigen unieke wensen en toepassingen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    DAF Trucks erkent zijn best presterende leveranciers
    Geplaatst 15/04/2025
    Met zijn uitgebreide Supplier Performance Management (SPM) programma evalueert DAF doorlopend de prestaties van zijn leveranciers op het vlak van productontwikkeling, operationele activiteiten en aftersales-ondersteuning. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Nieuwe Generatie DAF nu ook op B100 biodiesel
    Geplaatst 7/04/2025
    Belangrijke uitbreiding voor transporteurs die inzetten op duurzaamheid. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Kaatee Transport koopt twee Scania’s 770S V8 uitgerust voor LZV
    Geplaatst 5/04/2025
    Bloemen- en plantenvervoerder Kaatee Transport BV uit Amstelveen nam deze maand twee nieuwe Scania 770S 6x2 bakwagens in gebruik. ...
    Lees het volledige blogbericht
    50 jaar wereldwijde geschiedenis in het personenvervoer onder de vlag van IVECO
    Geplaatst 3/04/2025
    Dit jaar viert IVECO haar 50-jarig bestaan. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Epic Shelters viert 10-jarig jubileum en groeit door met IVECO
    Geplaatst 26/03/2025
    Om de logistiek in de zomermaanden zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, beschikt Epic Shelters over een complete vloot van IVECO-voertuigen. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Fleet News Awards bekroont DAF XB-serie tot ‘Best Truck’
    Geplaatst 21/03/2025
    De Nieuwe Generatie DAF XB is uitgeroepen tot 'Best Truck' in het lichte distributie segment. ...
    Lees het volledige blogbericht
    Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes
    Geplaatst 20/03/2025
    Hagen Beton en Renault Trucks: Een duurzame samenwerking met korte lijntjes. ...
    Lees het volledige blogbericht