- MAN CEO Alexander Vlaskamp: “De toekomst van MAN begint nu”
- Na een eeuw dieseltrucks produceert MAN vanaf nu ook eTrucks in serie
- MAN-fabriek in München pioniert met flexibele assemblage van eTrucks en trucks met dieselmotor op één productielijn
- Elektrificatie wagenpark cruciaal voor behalen CO²-doelstellingen
Een historisch moment voor MAN Truck & Bus: de serieproductie van MAN’s eTrucks is van start gegaan. MAN-CEO Alexander Vlaskamp en Michael Kobriger, MAN’s directielid voor productie, hebben daarvoor in de fabriek in München samen met Manfred Weber - lid van het Europees Parlement en voorzitter van de EVP - het startsein gegeven. Vanaf nu worden zowel elektrische als dieseltrucks op dezelfde productielijn geproduceerd in een volledig geïntegreerd productieproces.
“De start van de serieproductie van onze elektrische trucks is een historisch moment en markeert een keerpunt in onze geschiedenis. De toekomst van MAN begint nu, op dit moment” aldus Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. “Het gehele MAN-team is er trots op actief vorm te geven aan de transformatie van dieselmotoren naar elektrische aandrijving. Onze zeer efficiënte eTrucks maken lokaal emissievrij vrachtvervoer mogelijk. Dit is een enorm belangrijke stap in de richting van ons doel om in 2050 CO₂-neutraal te zijn. Het feit dat we de elektrische trucks op dezelfde productielijn kunnen produceren als onze ultramoderne dieseltrucks geeft ons ook een enorme flexibiliteit en het verhoogt de productie-efficiëntie.”
E-mobiliteit in stroomversnelling
“We hebben bijna 400 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om ons conventionele truckportfolio ook met batterij-elektrische aandrijving aan te kunnen bieden”, vervolgt Vlaskamp. “Het gamma loopt uiteen van 12 tot 50 ton en omvat alles van vuilniswagens tot trucks voor lange afstanden. We streven ernaar om tegen het einde van het jaar de eerste 1.000 elektrische trucks te hebben afgeleverd aan klanten. Afhankelijk van het gebruik en de elektriciteitsmix levert dit een CO₂ uitstootbesparing op die vergelijkbaar is met de CO₂-uitstoot van een kleine stad. Dat is een enorme hefboomwerking! Politici moeten nu de juiste koers uitzetten voor de uitbreiding van de infrastructuur en de CO₂-beprijzing, zodat de opmars van e-mobiliteit nog meer in een stroomversnelling komt.”
“MAN loopt voorop”
Manfred Weber, lid van het Europees Parlement en voorzitter van de EVP, bekrachtigt die woorden. “Innovatie en technologie zijn niet alleen de sleutel tot het economische succes en het internationale concurrentievermogen van Europa, maar ook cruciaal voor het verenigen van economische en klimaatbeleidsdoelstellingen. MAN loopt voorop met zijn elektrische trucks en laat zien hoe emissiearm vrachtvervoer eruit kan zien.”
München klaar voor e-mobiliteit: productie op dezelfde productielijn
“MAN investeert dit decennium ongeveer een miljard euro in de omschakeling van onze Europese fabrieken naar elektrificatie, waarvan een groot deel in Duitsland”, verklaart Michael Kobriger, lid van de Raad van Bestuur van MAN en verantwoordelijk voor productie en logistiek. “Dit is ook een sterk signaal voor de industrie in Beieren, aangezien we de transformatie in Neurenberg en München actief vormgeven. De productie van eTrucks en dieseltrucks op één productielijn kan flexibel worden aangepast aan de marktontwikkelingen en ze kunnen precies in de volgorde worden gebouwd waarin ze door de klanten worden besteld. Dit innovatieve concept gaat gepaard met ingrijpende veranderingen in de assemblagelijn, de toeleveringsketen en het logistieke proces.”
De transformatie is duidelijk zichtbaar in de hoofdfabriek van MAN. Waar trucks met verbrandingsmotoren bijvoorbeeld eerst worden uitgerust met assen, tanks en uitlaatsystemen, worden bij de e-modellen onder de cabine twee accu’s en andere elektrische componenten geplaatst, het zogenaamde powerpack. De maximale productiecapaciteit bedraagt momenteel ongeveer honderd trucks per dag, ongeacht het type aandrijflijn. De productie van een truck duurt ongeveer acht uur.
700 MAN eTrucks verkocht
Voordat de serieproductie van start ging, heeft MAN al bijna tweehonderd elektrische trucks in een voorserie geproduceerd en aan klanten geleverd. Deze trucks hebben al ongeveer twee miljoen praktijkkilometer afgelegd op Europese wegen, soms met dagelijkse ritten tot 850 kilometer en met een zeer laag verbruik van gemiddeld 97 kWh per 100 kilometer. MAN heeft al zo’n zevenhonderd orders voor elektrische trucks ontvangen. De eTrucks van het merk zijn onder andere bijzonder aantrekkelijk voor gebruik in de logistiek voor de auto-industrie, omdat de Low-Deck trekker met een koppelingshoogte van slechts 950 mm en een wielbasis van 3,57 meter uniek is op de markt. Dit betekent dat volledig elektrisch transport met een interne laadhoogte van drie meter ook mogelijk is. De elektrische Low-Deck trekker wordt al in Wolfsburg en Beieren ingezet voor de levering aan autofabrieken in verschillende route-profielen.
Maximaal 740 kilometer range
Een ander voordeel van de eTruck zijn de drie tot zes modulaire NMC-accu’s waarover dit model beschikt. Deze worden geproduceerd in de MAN-fabriek in Neurenberg en hebben een totale brutocapaciteit van maximaal 534 kWh. Dit betekent dat er afstanden van maximaal 500 kilometer afgelegd kunnen worden zonder bij te laden. Voor een nog grotere actieradius is er tegen meerprijs zelfs een zevende batterij leverbaar, waarmee maximaal 740 kilometer op batterijvermogen kan worden gereden zonder bij te laden.
MAN: ook pionier in elektrische bussen
MAN biedt niet alleen het breedste assortiment elektrische trucks, maar ook elektrische bussen. Alleen al voor eTrucks zijn er meer dan een miljoen configuratiemogelijkheden beschikbaar, waardoor voor alle gangbare transporttoepassingen een oplossing op maat kan worden geboden. MAN is in Europa marktleider op het gebied van elektrische openbaar-vervoerbussen, die al enige tijd in de fabriek van het merk in het Poolse Starachowice worden geproduceerd, en was ook de eerste Europese fabrikant die in Ankara een elektrische touringcar presenteerde. Momenteel rijden er meer dan 2.500 MAN-bussen met batterij-elektrische aandrijving rond in Europese steden. Vanaf het nieuwe modeljaar worden deze bussen net als de trucks van het merk uitgerust met batterijen uit Neurenberg. MAN heeft daar 250 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van een productiefaciliteit voor batterijen.
CO²-neutraal in 2050
MAN Truck & Bus wil in 2050 CO²-neutraal zijn. De elektrificatie van het wagenpark is essentieel voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen, aangezien ongeveer 95 procent van de totale uitstoot van MAN toe te schrijven is aan de inzet van de voertuigen van het merk. Elektrische trucks zijn ook van groot belang voor het realiseren van de huidige CO²-doelstellingen van de Europese Unie: MAN wil in 2025 meer dan 1.000 eTrucks afleveren aan klanten. In vergelijking met 1.000 dieseltrucks met een jaarlijks kilometrage van 120.000 kilometer en een gemiddeld verbruik van 24 liter per 100 kilometer, zouden alleen al deze eerste elektrische trucks tot 80.000 ton CO² per jaar kunnen besparen als ze volledig op groene stroom zouden rijden. Dat komt ongeveer overeen met de jaarlijkse CO²-uitstoot van een kleine Duitse stad.
Uit MAN