Reining kiest bij order van 20 nieuwe Scania’s voor één uniform servicenetwerk
Reining Transport viert dit jaar haar honderdjarig bestaan en doet dat met een vooruitblik naar de toekomst. Het logistieke bedrijf bestelt twintig nieuwe Scania 420R 6x2*4 bakwagens, die in 2026 aan het wagenpark zullen worden toegevoegd. De keuze voor Scania is niet alleen gebaseerd op de bewezen efficiëntie van de Super-motoren, maar vooral op het uniforme Scania servicenetwerk in Nederland en Duitsland, waarmee Reining op meerdere locaties met één overkoepelend servicecontract terechtkan voor reparatie en onderhoud.
Honderd jaar innovatie in volumetransport
Sinds de oprichting in 1925 is Reining uitgegroeid tot een toonaangevende speler met een sterke focus op volumetransport. Al sinds de jaren tachtig rijdt het bedrijf met volumecombinaties, gespecialiseerd in het vervoer van lichtere, omvangrijke goederen. Waar het ooit begon met 6-10 meter koppelsystemen en 8-8 combi’s, heeft Reining zich ontwikkeld tot een specialist in vaste combinaties met tautliners en maatwerkvoertuigen voor specifieke toepassingen.
“Wij waren bijvoorbeeld de eerste vervoerder die grensoverschrijdend reed met de zogeheten Lang-LKW’s type 3,” vertelt directeur Gerrit Hes. “We doen dat al sinds 2017, dankzij een bilaterale overeenkomst tussen Duitse deelstaten. Inmiddels hebben we diverse voertuigconcepten ontwikkeld voor volumegoederen, o.a. in de vorm van Type Lang LKW 1 en 5, van vaste combinaties tot wissellaadbakken. Voor iedere klant zoeken we de juiste balans tussen volume, gewicht en lading.”
Het werkgebied van Reining beslaat tegenwoordig vooral uit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, de Benelux en incidenteel Noord-Italië. Met meer dan 310 voertuigen, waarvan 270 op Duits kenteken, is Reining inmiddels net zo goed een Duitse als Nederlandse speler.
De keuze voor Scania: betrouwbaarheid en één serviceconcept
De twintig nieuwe Scania 420R 6x2*4 bakwagens vormen onderdeel van het jaarlijkse vervangingsprogramma. Reining vernieuwt elk jaar zo’n 40 tot 45 voertuigen, met een gemiddelde levensduur van acht tot negen jaar. De nieuwe voertuigen worden uitgevoerd met een laadruimte van 15 meter en een binnenhoogte van drie meter, volledig afgestemd op het gespecialiseerde volumewerk van Reining.
De technische configuratie van de voertuigen werd in nauwe samenwerking samengesteld door Peter Kloosterboer van Wagenparkbeheer en Scania Groningen. Hierbij is zorgvuldig gekeken naar de inzet van de voertuigen binnen het huidige netwerk van Reining.
Hoewel Scania in het verleden al een vertrouwde partner was – Reining reed jarenlang met het merk – is de hernieuwde samenwerking vooral ingegeven door het uniforme Scania servicenetwerk. “Wij hebben heel lang nagedacht over welke fabrikant ons niet alleen goede trucks kan leveren, maar ook een betrouwbaar servicemodel kan bieden,” zegt Hes. “Onze operatie is verspreid over Nederland en Duitsland, met grote locaties in Brüggen Bracht (bij Venlo), Koblenz en Ingolstadt. Dan heb je weinig aan één lokale dealer – je hebt een merk nodig dat je overal dezelfde service kan bieden.”
Het uniforme netwerk van Scania, gecombineerd met één centraal servicecontract, maakt die belofte hopelijk waar. “We kunnen straks op al onze locaties terecht met hetzelfde servicecontract en één aanspreekpunt. Dat is voor ons zeer belangrijk. Het zorgt voor voorspelbaarheid in kosten en onderhoud, minder stilstand en veel eenvoudiger beheer van onze vloot,” aldus Hes.
Daarnaast presteren de nieuwe Scania Super-motoren niet alleen krachtig, maar ook zuinig. “De brandstofefficiëntie van de 420R Super past precies bij onze filosofie: duurzaam waar het kan, zonder in te leveren op betrouwbaarheid.”
Vooruitgang in innovatie en duurzaamheid
Reining mag dan honderd jaar oud zijn, het bedrijf kijkt nadrukkelijk vooruit. De onderneming beschikt inmiddels over haar eerste batterij-elektrische voertuigen en heeft in Duitsland een eigen laadinfrastructuur aangelegd. “We zoeken continu de grenzen op van wat technisch en logistiek mogelijk is,” vertelt Hes. “Dat doen we altijd vanuit de vraag van de klant. Als die vraagt om CO2-reductie, dan vertalen wij dat naar praktische oplossingen: meer volume, minder kilometers, en steeds efficiënter transport.”
“Ik was vanmorgen bij een klant die werkte met open semi-diepladers. Daar hebben wij nu open megatrailers voor in gebruik. Hij neemt nu 25% meer lading mee. We proberen zo de discussie rond CO2-uitstoot te vertalen naar praktische oplossingen,” vult Hes aan.